2006-02-06

Bokrea

Jag är av den tron att man genom att plocka ut det väsentliga i en människas största intresse så hittar man i all väsentlighet människan bakom intresset. Därför, för att ni som inte känner mig så väl ska få chansen att få reda på vem jag är, tänkte jag använda mig av bokrean för att försöka bevisa ovanstående tes. Ni som inte vill lära känna mig mer kan sluta läsa nu.
Min största intresse är litteratur. Min tanke var därför att jag skulle lista vilka böcker jag vill köpa på bokrean för att ge er en bild av mig. För att göra bilden något mer komplett tänker jag också lista böcker som jag läst och kan rekommendera er att köpa. Men jag har tagit det hela steget längre, en alltför endimensionell bild är tråkig. Först när man ser hela bilden kan man se delarna. Och hur gör man det lättare att se hela bilden? Eller snarare: hur gör man det mer intressant? Man ger den en ytterligare en dimension, mer spänning, mindre platt endimensionell yta. Ett sätt att göra det är genom att inte enbart ge den positiva bilden, utan göra den mer bipolär: visa även det negativa. Därför ska jag även lista böcker jag absolut inte tänker köpa på bokrean. Självklart borde du även köpa de böcker jag vill köpa, men jag kan inte garantera att de är bra. Listan bygger på Anderssons bokhandels bokrea.

Böcker Jag vill köpa:
Det är fortfarande ingen ordning på mina papper - Bodil Malmsten (58:-)

Möss och människor - John Steinbeck (Nu kanske man kan ta sig tid att läsa den.) (69:-)

Vredens druvor - John Steinbeck (69:-)

På spanning efter den tid som flytt - Marcel Proust (Alla åtta band i pocket. Det kommer aldrig finnas tid att läsa dem.) (149:-)

Anna Karenina - Leo Tolstoy (79:-)

Äcklet - Jean-Paul Sartre (69:-)

Samlade dikter - Tomas Tranströmer (79:-)

Nära - Brita af Geijerstam (39:-)

Hej då, ha det så bra! - Kristina Lugn (Mästarinna!) (69:-)

Tystnadens historia och andra essäer - Peter Englund (69:-)

Böcker Du borde köpa:
Den gamle och havet - Ernest Hemingway (Klassisk (och bra!) långnovell) (58:-)

Boken om Blanche och Marie - P.O. Enquist (Har P.O. någonsin skrivit en dålig bok?) (79:-)

Berättelserna - Torgny Lindgren (Mästarberättaren över alla) (69:-)

Hopplös och hatad av alla - Toby Young (Ibland har man roligt när man läser, det här är mer än roligt att läsa!) (49:-)

Böcker Jag absolut inte tänker köpa:
Julie: En kärleksroman och ett kvinnoöde - Anne Karin Elstad (ordet kvinnoöde får mig att kräkas! Den manliga motsatsen är människoöde, vilket visar på litteraturens ofta inneboende konservatism, vilket gör mig nedslagen.)

Frukost på en främmande planet - Ulf Lundell (Namnet Ulf Lundell får mig att kräkas!)

Böcker skrivna av Danielle Steel (Ser jag ut som en 40-årig kvinna?)

Valfri deckare!!!!!! (Hur många gånger kan man skriva samma bok utan att folk reagerar?)

Fyra grundstenar till ett bättre liv - Miguel Ruiz (Varför står alltid böcker som handlar om att göra oss mer medvetna om vår otillräcklighet under psykologi?)


Jag hoppas att det gett dig en mer komplett bild av mig, och om jag trampat någon på tårna så får ni skylla er själva. Fyra grundstenar till ett bättre liv lär inte ge dig ett bättre liv, så förvänta dig ingen ursäkt.


Vill du läsa mer? Köp en bok!