2005-09-10

Orden

Kanske kan det här vara min väg tillbaka till orden? Detta bloggande har onekligen släppt en del mentala spärrar. Nej, detta är ingen föreläsning om inspirationens frånvaro, jag tror inte ens på inspiration. Jag tror på viljan.

I mer än ett år har jag saknat viljan att skriva något vettigt (som om detta skulle falla under den kategorin!) men ändå sett mig själv som en skrivande människa, av en skrivande natur.
Kanske är det orden själva som bildar en mur kring skrivandet, och att jag måste ta mig över eller gräva mig under för att komma fram till skrivandet och kunna skriva bort muren/orden?

"Orden är fördämningar. Någon gång borrar jag hål i dem och översvämmas av tystnaden." -Per Wästberg

Spelar det då någon roll om det är någon eller ingen som läser detta, vilket mitt förra desperata inlägg söker svar på? Spelar det någon roll för mig om jag blir läst, eller handlar det bara om att skriva? OM någon vill läsa så finns det här, men jag tror inte att det är huvudsaken med mitt bloggande.

Huvudsaken är att jag börjar känna hur jorden blir lösare att gräva i, som om jag närmade mig ytan på andra sidan muren.


Vill du läsa mer? Köp en bok!