2005-09-16

Jag tar ledigt över Jom Kippur

Läser i Lärarnas Tidning att Norrköpings kommun vill pröva om religiösa minoriteters helgdagar ska kunna bli lediga dagar. Det är ta mig fåglarna på tiden. Jag och ett par lärare och elever på min förra skola diskuterade det här för ett par år sedan.
Det är tydligen ordföranden i barn- och ungdomsnämnden, Li Teskes förslag om jag läser det hela rätt, och hon behöver ju verkligen upprättelse, efter skandalen med att lägga ner musik-klasserna. 17 procent av Norrköpings skolbarn är av annan kulturell bakgrund, och Li Teske säger till Sveriges radio att: "När vi utvecklar och förbättrar skolan är det klart att vi vill anpassa den efter de elever som går där."
Men, man får inte blanda ihop kultur och religion i det här sammanhanget, många av de 17 procenten är ju också kristna.


Vill du läsa mer? Köp en bok!